Stamperia Berardinelli

Franco Angeli

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Franco Angeli (Roma, 1935 -1988) Franco Angeli è l’ultimo bohemien della generazione degli idealisti combattenti. Gli aerei sono il suo mitra, il quarter Dollar il suo slogan, i cimiteri partigiani il suo impegno, l’Amore il suo amore. Per Franco Angeli, autodidatta, l’esigenza di dipingere esplode come affermazione di libertà. Nel 1957 nascono i primi lavori di Franco Angeli. II bombardamento di San Lorenzo, a cui assiste di persona, lo turba profondamente ed influenza, per la scelta di materiali come garze e cromatismi rosso cupo, la sua pittura che diviene la denuncia evidente di un malessere sociale. Nel 1960 la collettiva, alla “Galleria La Salita” di Roma, con Festa Schifano e Uncini; mentre nel 1960, nella stessa galleria, tiene la prima personale di Franco Angeli. Nel 1961/62 partecipa con Lo Savio, Festa e Schifano alla mostra “Nuove prospettive della pittura italiana”, a Palazzo Re Enzo di Bologna. Franco Angeli, Festa e Schifano, gli “artisti maledetti”, rappresentano a Roma la “Scuola dei pittori di Piazza del Popolo”. Li accomuna l’estrazione popolare, il senso radicato della realtà, l’esigenza di andare oltre le esperienze informali. Nel 1964 a Roma, alla “Galleria L’Arco” di Alibert, Franco Angeli presenta Frammenti capitolini: si tratta di lupe, aquile, frammenti di simbologia collettiva. Franco Angeli partecipa alla Biennale di Venezia dove presenta La lupa e Quarter Dollar. Nel 1965 Franco Angeli è invitato alla nona Quadriennale romana: di questo periodo sono i Cimiteri partigiani, corredati di stelle, falci e martello. Nel 1967 Franco Angeli è presente alla Biennale di San Paolo del Brasile con Half dollar. Negli anni 1968/70 vi è un grande impegno politico e ideologico: sviscera il tema della guerra in Vietnam. Nel 1972 appaiono nella sua produzione i temi dell’aereo, degli obelischi, dei piccoli paesaggi. Franco Angeli espone alla X Quadriennale di Roma. Amico di Jack Kerouac, si cimenta con l’artista nella composizione di un’opera La deposizione di Crista. Nel 1978 partecipa alla Biennale di Venezia, curata da Bonito Oliva nella sezione “L’ico-nosfera urbana”. Vi presenta anche un cortometraggio. Nel 1988 Franco Angeli viene invitato al Circolo Culturale Giovanni XXIII per la Biennale di Arte Sacra: con lui, Enzo Cucchi, Sandro Chia, Mimmo Paladino e Mario Schifano.

 

Franco Angeli (Rome, 1935 – Rome, 1988)

Franco Angeli was born in Rome into a family which, because of its anti-fascist sympathies, was constantly accused of being subversive, with the result that it was often forced to change address. He was self-taught and he began to paint in about 1955. However, his association with the sculptor Edgardo Mannucci, who introduced him to the work of Burri, was beneficial to his development. In fact, perhaps as a result of Burri’s influence as well as that of the Informale movement, he began to create dark-hued monochrome works from torn nylon stockings. In the same year he met and became friends with Tano Festa and Mario Schifano. He friendships widened and, in such meeting places as the La Tartaruga, L’Appunto, and La Salita galleries, he came to know many other artists including Francesco Lo Savio, Pino Pascali, Jannis Kounellis, and Fabio Mauri. He also loved poetry and became firm friends with Sandro Penna, Cesare Vivaldi, and Nanni Balestrini.
The widespread interest in mass-media imagery in the 1960s, combined with increasing knowledge of American Pop Art, allowed Angeli to reach a new way of constructing reality. He soon ceased to be influenced by Jasper Johns and Robert Indiana and began to extract new meanings from old stereotyped images; as he said, “My first paintings are a testimony to my daily contact with the streets. I saw ruins, commemorative stones, such ancient and modern symbols as eagles, swastikas, the  hammer and sickle, obelisks, statues, and Roman wolves, which all emanated enough energy for facing up to the adventure of painting”. He also became interested in power strategies and later began to make use of the half dollar, a symbol of American capitalism.
In 1963 he exhibited in the Galerie J in Paris where his works were seen together with those by Bruce Conner, Michael Todd, Christo, and Kudo. He took part in the famous Venice Biennale of 1964, which introduced American Pop Art to the Italian public, where he exhibited La lupa and Quarter Dollar. The following year he was seen at the Rome Quadriennale and, in 1967, at the São Paulo Biennale where he exhibited Half Dollar. In 1978 he again took part in the Venice Biennale in the L’iconosfera urbana section, curated by Achille Bonito Oliva. In 1986 he again participated in the Rome Quadriennale and, in the same year, in the Biennale di Arte Sacra together with Enzo Cucchi, Sandro Chia, Mimmo Paladino, and Mario Schifano.
In the 1980s Angeli became increasingly attracted by figuration and he began to make a great use of childhood symbols, obelisks, capitals, and deserted squares. In 1988, a retrospective show of his works was seen at the Galleria Rinaldo Rotta in Genoa.